Subscribe to Our Newsletter

Search
  • CISS JOURNEY

Câu lạc bộ Thiền định sáng Thứ Hai của CIS

Updated: Nov 20, 2019

Cô Mel CIS



Với nhiều người, đối mặt với Thứ Hai giống như một thử thách. Ngày cuối tuần được “ngủ nướng”, dành thời gian cùng gia đình và bạn bè, được thư giãn. Thế rồi Thứ Hai đến mà chúng ta chưa kịp sẵn sàng. Những ngày “Thứ Hai đáng sợ” hay “Thứ Hai chán ngấy” khởi đầu một tuần chẳng mấy thoải mái.


Là một giáo viên dạy Lớp 6, mỗi buổi sáng quan sát biểu cảm của học sinh khi bước vào lớp, tôi dần nhận ra các em thường mang một tâm trạng không tốt vào sáng Thứ Hai. Làm sao để cải thiện tinh thần ảm đạm này nhỉ? Và đó lý do Câu lạc bộ (CLB) “Sáng Thứ Hai thiền định cùng cô Mel” ra đời.



Học sinh tiểu học được tham dự hoạt động vào buổi sáng và mỗi em tự chọn cho mình 1 hoạt động thiền định. Có em chọn tô màu Mandalas, một vài bạn đọc sách, và số khác thì tham gia bài tập thiền định với giáo viên. Tôi thường hướng dẫn học sinh các bài tập thở, cách giải phóng sự căng thẳng bằng việc kiểm soát hơi thở. Các em được khuyến khích tập trung vào bản thân, các em vẫn có thể trò chuyện với bạn nhưng đảm bảo không ảnh hưởng đến người khác. CLB Thiền định là môi trường yên bình giúp học sinh thư giãn và từ từ trở lại với các chu trình quen thuộc của nhà trường.


Một số nghiên cứu chỉ ra rằng, các hoạt động ‘thiền định” diễn ra trong lớp học vào buổi sáng sẽ làm giảm đi cảm giác chán nản. “Thiền định” giúp cải thiện hành vi, kỹ năng xã hội và tăng sự tập trung. Tất cả những điều này sẽ giúp các em đạt điểm số cao hơn, cũng như khỏe mạnh và hạnh phúc hơn.




Sony, học sinh Lớp 6A chia sẻ: “Em rất thích tham gia CLB Thiền định sáng Thứ Hai của cô Melissa, cảm giác em được thư giãn hơn mỗi khi căng thẳng. Bạn cũng có thể thư giãn khi tham gia vào các hoạt động “thiền định” của CLB. Chỉ cần điều chỉnh lại năng lượng của mình, bạn sẽ cảm thấy thoải mái hơn khi quay lại lớp học sau những ngày cuối tuần”.






Monday Morning Mindfulness


By: Miss Mel - CIS


Mondays, as we all know, can be a bit challenging. All weekend long we can sleep in, spend time with our friends and family, and enjoy a relaxed schedule. Then Monday morning hits, and we are sprung into the week without a moment to gather our thoughts. Whether you call it the “Sunday Scaries” or “Monday Blues”, the start of the week can be stressful.


As a Grade 6 teacher, I start each day with the same routine. The students walk into the classroom, they tap the “feelings wall” showing me how they are doing that day, and then they take out a book to read until announcements begin. On Monday mornings, I have noticed that students tend to tap the “not good” zone more than any other day of the week. In order to solve this problem, I’ve created the “Monday Morning Mindfulfulness with Miss Mel Club. '' It may be a tongue twister for our poor morning announcer, but it is worth it to pass the message along to our students.


Junior students are given the opportunity to come into a quiet classroom during morning recess and choose a mindful activity that they would like to participate in. Some students choose colouring mandalas, some like to read their books independently, and others like to participate in guided meditation. We also often practice breathing exercises, focusing on releasing tension through one controlled breath at a time. Students are encouraged to focus on themselves, and if they want to quietly talk to a friend, they must do so without interrupting others. The classroom becomes a peaceful environment where students can unwind, and to slowly ease their way back into the school routine.



Extensive research has been completed on the positive impact of mindfulness when incorporated into classroom activities, and the earlier it takes place in the day, the more quickly the “Monday Blues” can disappear. Studies have shown that mindfulness improves behaviour, self-regulation, social skills, and focus. Additionally, it helps students to manage stress and anxiety. Altogether this can lead to higher grades and happier, healthier students.


“I like the mindfulness club because it relaxes you when you feel uncomfortable. When you come in [to the club] you can chill down. You turn down your energy a bit and later when you come back to class you become chiller,” - Sony, a student from 6A.